Alpi
Da transport- og logistikvirksomheden ALPI besluttede at stige på digitaliseringstoget, var det
med det forbehold, at der ikke skulle digitaliseres bare for digitaliseringens skyld. Hvert enkelt
tiltag skulle give mening for såvel kunderne som for medarbejderne.
I arbejdet med at kortlægge forretningen og arbejdsprocesser fandt man blandt andet frem til,
at man var ikke særlig god til at genbruge data i de forskellige systemer. Medarbejderne brugte
uforholdsmæssigt meget tid på at taste de samme data ind flere forskellige steder. Med fokus
på netop genbrug af data udviklede IT Kartellet flere software-robotter, der automatisk henter
data fra for eksempel ALPIs ERP-system og overfører dem til Excel. Herfra kan data så
efterfølgende stilles til rådighed for kunderne.
“Eftersom kunderne er den primære årsag til, at vi har valgt at digitalisere, spurgte vi naturligvis også dem til råds. Hvilke løsninger ville give mest værdi for dem? Savnede de noget i samarbejdet med os? Og kunne de foreslå nye løsninger, der ville lette deres arbejde – nu og hvis de skulle kigge for eksempel fem år ud i fremtiden? De samme spørgsmål stillede vi vores medarbejdere. I begge lejre oplevede vi, at processen blev godt modtaget. Kunderne følte sig hørt, og vi er kommet i langt tættere dialog med dem.”
“Eftersom kunderne er den primære årsag til, at vi har valgt at digitalisere, spurgte vi naturligvis også dem til råds. Hvilke løsninger ville give mest værdi for dem? Savnede de noget i samarbejdet med os? Og kunne de foreslå nye løsninger, der ville lette deres arbejde – nu og hvis de skulle kigge for eksempel fem år ud i fremtiden? De samme spørgsmål stillede vi vores medarbejdere. I begge lejre oplevede vi, at processen blev godt modtaget. Kunderne følte sig hørt, og vi er kommet i langt tættere dialog med dem.”
Resultaterne af digitaliseringen hos ALPI er til at tage og føle på. “Vi sparer en masse tid på den digitale overførsel af data mellem vores systemer. Men også i finansafdelingen er det blevet lettere at være medarbejder. Hvor man tidligere tjekkede alt igennem, kigger medarbejderne nu kun efter afvigelser. Det betyder, at en medarbejder, der tidligere skulle kigge på cirka 1000 linjer, nu kun skal tjekke omkring 10 linjer. Det sparer helt op til 40-50 timer pr. mdr. alene i denne afdeling. Men nu er det jo ikke kun et spørgsmål om tidsbesparelsen. Det handler i lige så høj grad om at gøre tingene på en smartere måde. Nogle af vores medarbejdere var i begyndelsen skeptiske. Betyder det her, at jeg vil miste mit job? Kan jeg mon finde mig til rette i alt det nye? Vi lagde derfor stor vægt på, at formålet med digitalisering ikke var at spare tid, så vi kunne reducere medarbejderstaben. Men derimod ønskede vi at fjerne nogle overflødige opgaver og arbejdsrutiner, så der kunne blive bedre tid til de opgaver, hvor medarbejderne ikke kan erstattes af maskiner. Det betød, at medarbejderne begyndte at kigge på deres daglige arbejdsopgaver og selv komme med forslag til ændringer og forbedringer,” siger Jens Salling.
Vil du vide mere?
Jeppe er vores mand, når det kommer til robotprocesautomatisering. Med mange års erfaring og en 'Vi kan gøre det!' indstilling, er det ikke underligt, at Jeppe er en af Kartels fineste medlemmer.
Jeppe Dige Jespersen
Det er ikke hver dag, at man møder en person med en stor passion for både tatoveringer og ordnede systemer - men det er præcis den slags person, Kristoffer er, og det er også derfor, han passer så godt ind i Kartellet.